Bạn đang cần gì ? Hãy tìm kiếm tại đây !

Học tiếng Ba Lan - cấp độ A2 - Polski krok po kroku - Phần 1

Phần 1
Lekcja 1
Przestawmy się
1) Nowe słowa
Własny - cá nhân
Przeprowadzić wywiad - thực hiện cuộc phỏng vấn
Agent ubezpieczeniowy - đại lý bảo hiểm
zanieść - lấy, đem về 
Zaznaczyć - đánh dấu
Płeć - giới tính
Znaki szczególne - dấu viết riêng, đặc điểm riêng
Owsianka - cháo
Smycz - dây xích
Sterta - 1 đống
Przyczyna: Nguyên nhân pasuje--> powód : lý do
Bieżący: hiện nay pasuje --> aktualny: hiện tại pasuje--> obecnie
nie znosić: ghét --> pasuje ---> nie cierpieć : không thể chịu đựng
przepadać za: rất thích pasuje --> bardzo lubić
prowadzić: điều khiển pasuje--> kierować: dẫn dắt
pasjonować się: niềm đam mê  pasuje--> interesować się: sở thích, mối quan tâm

2) Słuchanie i czytanie
a) Angela Brown przestawi się o siebie
Jestem Angela Brown, jestem Angielką, ale mam też polskie korzenie. Mój dziadek był polakiem, moja matka świetnie mówi po polsku. Mam dwadzieści osiem lat. Jestem wysoka i szczupła, mam długie jasne włosy i niebieskie oczy. Kiedy byłam mała, miałam piegi i rude loki. Jestem rozwiedziona, ale nie lubię tego słowa, ,,wolna'' brzmi o wiele lepiej. Interesuję się literaturą i współczesnym kinem. Co jeszcze ? Lubię koty, nie przepadam za bigosem. Marzę o dalekich podróżach. Mój charakter? Jestem zdecydowana i pewna siebie. Czasem zbyt pewna, to chyba wada.

b) Karol pomaga Mami wypełnić formularz


c) Uwe Stein przestawi się
Kolej na mnie? A zatem: Uwe Stein

d) Javier wracał do domu

Lekcja 2
Dopełniacz wszędzie
1) Nowe słowa
Lać (leje): trút xuống, đổ xuống
powódź: lũ lụt, đại hồng thủy
strata: mất mát
panika: hoảng loạn, hoảng hợ
ogień: lửa
zabić: tiêu diệt
zginąć: mất, chết
umrzeć: chết
zniszczyć: phá hủy
zniszczony: phá hủy
uciekać: trốn, bỏ chạy
zawalić się: sụp đổ
nagroda: giải thưởng
kopalnia: mỏ
zgodzić się: đồng ý
powódź: wielka woda
pożar: hỏa hoạn: palenie się budynków
lawina: lở tuyết: masy śniegu lub kamieni spadające ze stoku górskiego
huragan: bão: bardzo silny wiatr
wybuch wulkanu: phun trào núi lửa: eksplozja (bùng nổ) góry z kraterem (miệng núi) na szczycie
susza: khô hạn: długi czas bez opadów deszczu
trzęsienie ziemi: động đất: bada się je sejsmografem (máy đo địa chấn)
tsunami: sóng thần: wielka fala
prąd: dòng chảy
medyczna: y khoa

2) Słuchanie i czytanie
a) Nie lubię poniedziałku

b) Unicef
-Powstać: được thành lập
-inicjatywa: người khởi xướng, sáng lập
-działać: hoạt động
-Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjed-noczonych: hội đồng liên hợp quốc.
- uchwała: nghị quyết
- cel: mục tiêu
- zakres: lĩnh vực, phạm vi
- wyżywienie: thực phẩm
- przemoc: bạo lực
- wykorzystywanie: bóc lột


No comments:

Post a Comment

Hãy thông báo cho tôi nếu đường link tải phần mềm bị hỏng nhé

Tìm kiếm

Bài đăng nổi bật

Bài đăng phổ biến